dinsdag 1 juli 2014

Yogahouding wordt levenshouding

Hoe pas je yoga toe in je omgang met andere mensen ?
Patty Jongemaets legt het uit in haar nieuwe boek 
"Deugdenyoga II : voor een waardevol leven.
Kostprijs 32.5 euro, te koop in boekhandel.




Wat hebben menselijke deugden en yoga met elkaar te maken ?

In de yogafilosofie zijn deugden gekoppeld aan chakra's.  Daadkracht bv. hoort bij het derde chakra : jezelf neezetten.  Maar de deugden zijn in de yogafilosofie nogal moeilijk omschreven.  In mijn boek heb ik er gewone taal voor gebruikt, zodat mensen ze kunnen toepassen in hun dagelijks leven.  Elk hoofdstuk is eigenlijk een minicursus rond een bepaalde deugd.  Er zit een practische uitleg bij, een aantal reflectievragen en verschillende oefeningen.  En natuurlijk de bijpassende yogahoudingen.


Hoeveel deugden zijn er ?

"Het Canadese Virtues project, dat ik voor mijn deugdenyoga gebruik, kent er honderd.  In mijn eerste boek heb ik twaalf van deze deugden behandeld.  In dit nieuwe boek zijn het er negen.  Het mooie van deugden is dat ze universeel zijn.  Iedereen herkent ze.  Een voorbeeld : ik geef al een paar jaar een yogacursus aan een groep tienermeiden.  We waren bezig geweest met de deugd hoffelijkheid.  Een van de meiden ging hoffelijk een week lang actief oefenen.  Ze vertelde dat ze bij haar zaterdagbaantje de afwas had gedaan voor een nieuwe collega, die het allemaal even niet aankon.  Dat is de kracht van deugdenyoga : je integreert deugden met de bijpassende yogahoudingen en affirmaties.  Zo neem je ze op een heel vanzelfsprekende manier mee in het leven van alledag.

Wat leer je er zelf van ?

Ik kom bij elke deugd verrassingen tegen.  Neem "lankmoedigheid", dat is een deugd die weinigen nog kennen.  Het betekent iets als toegevendheid, veel kunnen verdragen.  Dat houdt bv. in dat je de zwakheden van anderen niet naar buiten brengt.  Dat je ze in stilte vergeeft.  Toen ik daarover las, had ik net vreselijk over iemand zitten klagen ...  Dat was confronterend.  Door stil te staan bij deugden word je je bewust van wat je doet.  En daardoor sta je veel milder en vreugdevoller in het leven.


www.dolfijnwellness.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren kan altijd via facebook !!!
Mercikes voor je reactie !
Het is altijd leuk om een reactie te ontvangen.
Bij een vraag volgt zeker een antwoord !
Ohm Shanti !!