zaterdag 5 april 2014

"Boost" : over yoga en de magie van meditatie

(Yogablog 01.06.2014 : nog meer te lezen over Goedele Leyssen)

Deze morgen surf ik op de website van het NavaNadi festival (yogafestival) 2014 voor het bestellen van de tickets.

Eén van de yogalesgeefster tijdens het festival is Goedele Leyssen.
Op de website is er terug te vinden wanneer Goedele een yogales zal verzorgen tijdens het festival.

Heel nieuwsgierig beslis ik om haar persoonlijke website en blog te bezoeken :

Boeiend ! 
Goedele Leyssen heeft een boek geschreven met als titel "Boost".
Een boek over yoga, 
                     gezonde voeding,
                     gezonde levensstijl en 
                     meditatie.

Mijn ding !!

Je zal het niet geloven !
Tijdens het ontbijt, deze zelfde morgen, neem ik de krant Het Laatste Nieuws erbij, open de Nina (een bijlage bij de weekendkrant) en wat zie ik ?

Een uitgebreid artikel van Goedele Leyssen en haar boek "Boost".

Dit artikel wil ik met iedere yogi delen :

Reportage uit Nina Hln nr 316 5 april 2014
Tekst : Anke Michiels
Foto's : Jean Van Cleemput









02.06.2014 : 
Omdat ik ondervind dat de tekst voor verschillende mensen onleesbaar is, typ ik de tekst over.
Mijn excuses voor de slechte copietjes !!



Jaren holde ze als beautyjournaliste van hot naar her, leefde ze van persreis naar deadline.  Tot ze yoga en meditatie ontdekte en haar leven volledig omgooide.  Goedele Leyssen (38) schreef het neer in een boek "Boost".  "Yoga is niet alleen voor geitenwollensokken".

"Ik draag dit boek op aan mijn zoon, Sam.  Als hij zich ooit zou afvragen waarom er in ons appartement een yogamat ligt op de plaats van de salontafel en waarom hij als ontbijt komkommersap en superfoodsmoothies krijgt in plaats van boterhammen met choco, dan kan hij hier de antwoorden vinden.  Zo staat vooraan in "Boost" en het vat zowaar het ganse boek samen.  Want Goedele Leyssen combineert daarin practische yoga- en ademhalingsoefeningen, met gezonde voedings- en beautytips.  
Haar jaren ervaring in de sector van de vrouwenbladen, werpt op die manier vruchten af.  Het is tijdens één van haar vele persreizen dat Goedele 6 jaar geleden in India belandde voor een detoxkuur in een ayurevidische kliniek.  Ze leerde er Kundalini yoga kennen.  
In India ben ik mezelf echt tegen gekomen.  Een tipje van de spirituele sluier werd opgelicht.  Het is daar dat ik me realiseerde hoeveel stress ik mee nam in mijn dagelijks leven.  
Net in die periode kwam ik na een jarenlange relatie terug alleen te staan - een groot turning point in mijn leven.  Yoga bleek de manier om mijn privéleven weer vorm te geven.  Alsof ik yoga moest ontdekken.

Madonna 

Toen ik terug kwam van India, ging op zoek naar een plek om Kundalini te volgen. Zo stootte ik op workshops Kundalini door de Amerikaanse Gurmukh Kaur Khalsa, ex-yoga teacher van o.a. Madonna.
Haar ontmoeten, haar wijsheid, haar energie, haar zien motiveerde me nog meer om te verdiepen in Kundalini.  Niet veel later besliste ik een opleiding tot yogateacher te volgen bij Gurmukh.  Dat was een hele dure opleiding.  Ik heb hard moeten sparen.  Ik wou het doen voor mijn persoonlijke ontwikkeling, zonder het plan om effectief les te gaan geven.  Maar tijdens de 8 maanden training ontdekte ik gaandeweg dat mijn lichaam er klaar voor was.  Ik had geproefd van wat het was, om rust te vinden in je hoofd.  En ik zou die weg verder zetten.
Goedele begon meteen yogales te geven en zei haar goedbetaalde job in de media vaarwel.  Om zeker te zijn van een basisinkomen boven op de yoga had ze een job achter de hand, maar die viel in het water. Ook die teleurstelling kreeg ze verwerkt via yoga en meditatie.  (het was de 2de keer dat yoga mijn leven op de rails zette).  En ik vond dat iedereen dat moest weten, waarna ik begon met het organiseren van experience weekends. 
Niet alleen Goedele voelt hoe yoga haar veranderde maar ook haar omgeving.  "Wat me onlangs ongelofelijke verraste : tijdens een wandeling in het bos sloeg mijn zoon Sam (11) - over wie ik het co-ouderschap heb - zijn arm rond me en zei : "Mama, ik vind je veel liever sinds je yoga doet."
Ik ben inderdaad minder gestresseerd en minder snel kortaf.  En hij voelt dat.  
Ik kom uit een luxewereld - met allerlei reisjes, ik kreeg veel chique produkten en sliep in de mooiste hotels. 



Maar het kan me minder schelen om veel te hebben.  
Na de scheiding ben ik naar een appartement verhuisd en die living was ... leeg. En die is nog altijd niet vol.  Op de plaats van de televisie staat een grote boeddha, op de plaats van de salontafel ligt een yogamatje.  En als Sam 's morgens wakker wordt, ziet hij me mediteren, omringd door kaarsjes.  
De ochtendstond heeft volgens Goedele effectief goud in de mond.  "Ik ben elke dag op tussen 4 en 5 uur en ik mediteer tot half 7.  Ik ga slapen om 10 uur.  Ik slaap dus gemiddeld 6 uur per nacht.  Vroeger sliep ik meer want ik had geen reden om op te staan.  Nu wel.  's Morgens niet mediteren of geen yoga doen, is als buiten wandelen zonder dat ik mijn tanden heb gepoetst.  Anderzijds, ik ben geen geitenwollensok.  Ik gebruik nog altijd make-up, ik loop nog op hoge hakken en draag graag mooie kleren.  Als is er wel een verschil met vroeger.  Toen had ik kort zwart haar en ging ik in het zwart gekleed.  Veel eyeliner en mascara.  Sinds de yoga draag ik vaker lichte en nude  tinten en hou ik mijn make-up natuurlijk.

Zweverig 

Waar yoga en meditatie al eens in het hokje  "zweverig" worden geduwd, doet Goedele dat liever niet.  "Ik ben het vooral practisch gaan bekijken.  Ik ben dingen in vraag gaan stellen.  Als ik die ademhalingsoefening doe, wat bereik ik daar precies mee ?  Als ik die yogahouding aanneem, wat zal mijn lichaam daarbij winnen ?  Je moet yoga en meditatie niet te intellectueel aanpakken, maar ik vind het beter om sommige zaken te snappen, om ze daarna beter uit te voeren.  Het motiveert je."
Voor Goedele is de basis  - nog voor je een eerste yogapositie ambieert - ademhaling.  Daarmee begint alles.  Je moeten ademen en de meeste mensen doen het onbewust.  Als je bewust gaat ademen, haal je daar meer kracht uit. Buikademhaling is bijvoorbeeld goed voor je, terwijl veel mensen te hoog ademen in hun borst - en daardoor missen ze zoveel potentiële energie.  Wie 11 minuten per dag bewust ademhaalt, wint 40 procent aan vitaliteit.
En zo neemt Goedele ook andere "normale" gewoontes onder de loep.  Alcohol drinken bijvoorbeeld.  Als ik vroeger uitging in Parijs, New York of Londen was champagne steevast de opkikker.  Je wordt er vrolijk van, alles is mooier.  En dat paste pefect bij mijn cocktailjurkjes.  Maar ik merkte ook dat ik daarna altijd supermoe was.  Sinds ik mediteer, is mijn hele systeem, mijn hele lichaam, nog gevoeliger.  Ik verdraag daarom geen alcohol meer.  Ik heb er zelfs geen zin meer in.  Ik ga nog wel eens uiteten met vriendinnen.  Maar dansen doe ik enkel nog op yogafestivals.


Mijn levensritme is veranderd, maar de mensen die me goed kennen vinden dat niet gek.  En mijn lief ?  (lacht).  Die woont in Amerika.  We skypen om 7 u 's morgens, na mijn meditaties.  Hij is heel ruimdenkend wat mijn yoga en meditatie betreft.  Trouwens : als we bij elkaar zijn, en ik 's morgens mediteer, kruip ik daarna gezellig terug in bed.  Ik stoor er niemand mee.

Supplementen

Dat yoga haar jong houdt, daar is Goedele van overtuigd.  Maar een schepje extra kan geen kwaad.  En daarom reikt ze in "Boost" ook voedings- en beautytips aan.  "Ik heb jarenlang geschreven over allerlei crèmes, ik testte als eerste nieuwe lasers of andere huidbehandelingen.  En op mijn weg leerde ik tal van voedingsexperts kennen.  Ik weet al lang dat voeding belangrijk is om je goed te voelen en om er goed te blijven uitzien.  Met smoothies en groentesapjes, quinoa en voedingssupplementen, vertel ik niets nieuws.  Maar ik heb een gezonde levensstijl wel vertaald naar practische haalbare tips.  En wat beauty betreft : het moet niet ingewikkeld zijn.  Vroeger stonden er potjes van 800 euro in mijn badkamer, die een mirakel beloofden voor mijn huid.  Nu gebruik ik gewoon kokosolie.  En een warme douche ?  Dat maakt ouder.  Een koude douche houdt jong.  Smeer je eerst in met amandelolie, dat geeft een vetlaagje, en wrijf jezelf warm onder het koude water.  Dat stimuleert je bloedcirculatie en het geeft je een instant fris hoofd.  
Het lijken kleine stapjes, voor Goedele maken ze een wereld van verschil.  Al valt niet al wat slecht is zomaar uit te roeien.  Of ik nog stress ken ?  Zeker wel.  Het zou gek zijn als dat wegvalt.  Maar als ik nu in een stress-situatie zit, neemt ik heel diep adem.  Op die manier leerde ik niet direct te reageren maar eerder te observeren.  Daardoor wordt ook mijn geest rustiger.  Door afstand te nemen, ga ik minder fel mee in het negatieve.  Als ik vroeger in de file stond, spande ik onbewust mijn schouders op.  Nu voel ik dat meteen, en laat ik mijn schouders bewust hangen.  Ik kan niet op een berg gaan zitten en zeggen : laat mij allemaal gerust. Ik werk, ik moet mijn rekeningen betalen zoals iedereen, ik heb Sam om voor te zorgen, intermenselijke relaties om te onderhouden en mijn huishouden : dit is real life pressure.  Maar dankzij yoga en meditatie kan ik er beter mee om.  Het is zo krachtig, zo waardevol : met die boodschap hoop ik in mijn leven nog veel mensen te bereiken.

Goedele Leyssen geeft Lifestyle en Kundalini workshops en seminaries Kundalini yoga.
Meer info : www.livewithgrace.com
Volg Goedele op Twitter en Instagram.
goedele_leyssen en op facebook onder Live with Grace.
Haar boek ligt vanaf 15 april in de winkel 22,50 euro.


Nog meer info ivm Boost - Goedele Leyssen
zie yogablog 01.06.2014
http://yogamargot.blogspot.com/2014/06/yoga-artikel-happy-yoga-vitaya-062014.html


zie yogablog 07.06.2014
http://yogamargot.blogspot.com/2014/06/navanadi-eerste-nava-talks-06062014.html





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren kan altijd via facebook !!!
Mercikes voor je reactie !
Het is altijd leuk om een reactie te ontvangen.
Bij een vraag volgt zeker een antwoord !
Ohm Shanti !!