donderdag 13 maart 2014

Hyperventilatie : yoga als therapie



Waar ligt de start van mijn yoga ?

15 jaar geleden had ik problemen met hyperventilatie.
Dikwijls had ik de neiging om onwel te worden door een foute ademhaling.

Mijn huisarts adviseerde me yoga.

In eerste instantie was het belangrijk dat ik mijn koolstofdioxide in mijn bloed normaliseerde.
Daarom werd me geadviseerd om tijdelijk in en uit te ademen in een plastic zak.

Daarna was het ook belangrijk dat ik op een correcte manier ging ademen.

Vandaar dat ik dus startte met yoga.


Behandeling bij hyperventilatie :

Buikademhaling (terug te vinden op de blog)

In geval van hyperventilatie is het belangrijk dat we :

 langer uitademen dan inademen !


Liggende houding.

Leg je beide handen op de buik.
Voel de adembeweging thv de buik.

Adem in : 
Langs de neus : 3 tellen.
Voel de buik opzetten.

Adem uit : 
Langs de lippen : 6 tellen.
Uitademen langs de lippen geeft je de kans om je volledig leeg te ademen.
Voel hoe je buik naar je rug toe beweegt.

Blijf rustig door ademen en hou je aan 3 tellen in ademen en 6 tellen uitademen.

Is de verhouding 3/6 te weinig voor je dan neem 4 tellen in en 8 tellen uit.

Op deze manier geraakt hyperventilatie onder controle.

Geniet van het ademen !!!

 Met de lente voor de deur  ga buiten ademen !!

Foto : het ademhuis.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren kan altijd via facebook !!!
Mercikes voor je reactie !
Het is altijd leuk om een reactie te ontvangen.
Bij een vraag volgt zeker een antwoord !
Ohm Shanti !!