zondag 27 november 2016

Yoga voor kinderen : "Zachte baat"

Je struikelt tegenwoordig over het yoga-aanbod voor kinderen.
Wat voor goeds kun je ervan verwachten ?
Het magazine "Nest" zocht het uit.
Bron : Nest nr 117 september 2016 - Tekst Virginie Draelants 


Yoga is geen rage meer.  Hij lijkt een vaste plaats in onze maatschappij verworven te hebben.  Deze oosterse discipine heeft dan ook heel wat voordelen.
"Yoga komt niet alleen uit India, maar ook uit Egypte en Tibet" legt psychomotorische therapeute en yogadocente Lydia D'Haeseleer uit.  "Er werden verwijzigingen naar yoga ontdekt in de precolumbiaanse kunst, en in alle beschavingen die meer belang hechten aan het lichaam dan aan de rede.  Wij hier gaven de voorkeur aan de stelling van Descartes : "Ik denk, dus ik besta". Maar beschavingen die meer focussen op het lichaam vonden houding (de asana's) en ademhaling belangrijker.

Spelend concentreren
Yoga beperkt zich niet tot het lichaam en de asana's.  Het uiteindelijke doel is het bereiken van innerlijke vrede.  Er zijn verscheidene manieren om dat doel te bereiken.  Kijk maar naar de verschillende vormen van yoga die er bestaan. Vertaald naar onze westerse, iets meer toegankelijke visie, betekent dit : lichamelijk welzijn, geestelijke gezondheid, een ontspannen geest en streven naar harmonie met jezelf en de ander.  Door al die weldaden is yoga ook geschikt voor kinderen.

"Zoals veel collega's merk ik dat kinderen het vandaag moeilijker hebben om zich te concentreren" zegt Lydia d'Haeseleer.  "Dat ze worstelen met leermoeilijkheden en aandachtsstoornissen, met of zonder hyperactiviteit." Naar schatting 3 tot 5% van de kinderen in BelgiĆ« heeft ADHD.  Er wordt zo veel van hen gevraagd.

Wat zijn de oorzaken ?  
Zijn kinderen te veel bezig met computer en andere schermen ?
Ligt het aan het permanente lawaai en de harde muziek in hun omgeving ?
Aan de druk om de dingen steeds sneller te doen ?
Aan neurologische of erfelijkheidsproblemen ?  
In elk geval : yoga kan helpen.  Kinderen moeten tot rust kunnen komen en hun opwinding kanaliseren.  Ouders zijn op zoek naar zachte oplossingen.  Pilletjes worden vaat te vlot voorgeschreven voor wie het etiket "hyperkinetisch" opgeplakt kreeg.  Steeds meer centra organiseren stages en cursussen om kinderen kennis te laten maken met yoga en ontspanningstechnieken.  



Lekker lenig
Kan yoga op zo een jonge leeftijd dan een antwoord bieden ?
"Voor kleuters zijn psychomotorische oefeningen in spelvorm heel nuttig.  Dat kan door dieren na te doen" legt Lydia uit.  
Dan moeten ze bv. 
- een ronde rug maken en zich daarna uitstrekken als een poes, 
- de armen spreiden zoals een meeuw zijn vleugels, 
- waggelen als een eend, 
- zich lang maken als een krokodil in het water, ...
Het begint altijd met een speelse, concrete aanpak zonder er de nadruk op te leggen dat het goed voor hen is.

Kinderen kunnen vanaf 7 jaar yoga beoefenen zoals volwassenen.  "In India wijden yogi's ze op die leeftijd in, maar nooit eerder.  Omdat je yoga heel bewust moet beoefenen.  Het kind kan op die leeftijd zijn evenwicht bewaren en is zich bewust van wat er om hem heen gebeurt.  Zijn hersenen bereiken dan een nieuwe maturiteit.  Als je het vroeger met yoga laat beginnen, bestaat het risico dat je het ontmoedigt".

We denken vaak dat kinderen leniger zijn dan volwassenen, maar klopt dat 
wel  ?
We hebben allemaal onze grenzen.  Die worden bepaald door onze lichaamsbouw.  Sommige asana's zoals de gedraaide houdingen, verbeteren de buiging van de ruggengraat en zijn uitstekend om een neiging tot scoliose (rugverkromming) te corrigeren.  Een kind dat aan yoga doet , kan snel veel leniger worden.  
Hoe zorg je ervoor dat het zin in yoga krijgt ?
"De beste manier is om gevarieerde oefeningen te doen en concreet te blijven." zegt Lydia.  "Denk bv. aan imitatiespelletjes, aan zingen, of aan ademhalingscontrole met een veertje of een kaars."

Blaas de boosheid weg
De vele voordelen van yoga merk je al snel.  De kans is groot dat het kind het als een spel ziet en wil blijven spelen.  In sommige scholen volgden de leraren lichamelijke opvoeding cursussen om yoga te kunnen inbouwen in hun lessen.  
"Micheline Flak en Jacques de Coulon, allebei leraar en yogadocent, proberen yoga op de school in te voeren om kinderen beter te laten leren" vertelt Lydia.  "Ze hebben vastgesteld dat yoga geestelijk en emotioneel kalmerend werkt.  De kinderen zijn zich meer bewust van wat er om hen heen gebeurt.  Ze ontwikkelen hun eigen verhouding tot de ruimte en verbeteren geleidelijk hun concentratievermogen."  Yoga biedt dus evenwicht en een basis voor een betere toekomst.  
Meditatie, het stadium na yoga, bewees haar heilzaamheid voor het lichamelijk en geestelijk welzijn.  Maar is het ook iets voor kinderen ?  "Dit kan ja pas veel later onder de knie krijgen, want je moet er al erg goed voor kunnen focussen" legt Lydia uit.  "Waar begint en eindigt de meditatie ? Het is een ruim begrip, lastig te definiĆ«ren.  In de meest toegankelijke vorm is het voor een kind een manier om verdriet of boosheid te verjagen.  Het stelt zich dan voor dat het de vorm van een wolk aanneemt die door de wind wordt weggeblazen, bv. door zelf te blazen.  Dat geeft aan het kind een fysiek gevoel, waardoor het zijn verdriet of boosheid vergeet.  We zullen wel nooit van een kind verlangen om minutenlang chants (op monotone wijze zingen bij wijze van meditatie) te produceren.  

Oefeningen op kindermaat
- Kinderen raken niet uitgekeken op de dierenwereld.  
  Een prima inspiratiebron dus om hen in te wijden in yoga.  
  De krokodril = onbeweeglijk als een plank.
  De duif = hoofd en nek naar voren bewegen zoals een vogel, zonder de 
                 schouders te bewegen.
  De cobra = languit op de buik liggen, hoofd en kin hoog opheffen, steunen op
                   beide handen.

- Ook voorwerpen kunnen helpen. 
  De brug = ruglig, billen omhoog duwen en die gebogen houding vasthouden, 
                  steunen op de voeten en de schouders.
  De schaar = liggen op een zij, het bovenste been heffen laten zakken, 
                     gestrekt als in een schaarbeweging.

- Andere mogelijkheid : toon een tekening of een schema (pijlen, cirkels, ...)
  zodat de kinderen zien wat je van hen vraagt.  Bv. om de ademhaling te 
  controleren en rustig te worden : 
  pijl omhoog = inademen en met de ogen de pijl naar boven volgen, 
  pijl omlaag = uitademen en met de ogen de pijl naar beneden volgen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren kan altijd via facebook !!!
Mercikes voor je reactie !
Het is altijd leuk om een reactie te ontvangen.
Bij een vraag volgt zeker een antwoord !
Ohm Shanti !!